روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

مرگ برای همسایه

سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲ ق.ظ

امروز ویدئوی صحبت های «امین حیایی» را در سایت خبرآنلاین می دیدم.

از دانلودهای غیر مجاز  سریال «ساخت ایران 2» می گفت و از این که تهیه کنندگان متضرر شده اند و قسمت هشتم روانه ی بازار نشده است.

 

از این می گفت که این دزدی است .

 

از این که در این کشور، از دکل  دزدیده می شود تا بگیر برو پایین.

 

می گفت خدایی وجود دارد که لازم است  از او بترسیم چون حتما نتیجه ی اعمال مان را دریافت خواهیم کرد.

 

این حرف ها یک بار دیگر برای من یادآور این بود که خلافکار بودن خیلی دامنه ی  وسیعی دارد و فقط مخصوص رفتاری خاص و آدم هایی خاص نیست. دامی است که هر کدام مان ممکن است درونش بیفتیم.

 

چند نمونه:

 

1- چند سال پیش که فیلم «سنتوری» داریوش مهرجویی توقیف شده بود، او و تهیه کننده - یا سرمایه گذار- دیگر فیلم از مردم خواسته بودند اگر صلاح می دانند، بعد از تماشای نسخه های دی وی دی که از فیلم بیرون آمده، معادل پولی آن را به شماره کارت اعلام شده واریز کنند.

 

من سنتوری را ندیدیم ولی تعدادی از همکاران که از هم قرض می گرفتند و می دیدند، هر کدام 5 هزار تومان اعلام شده را به شماره کارت اعلام شده واریز کردند.

 

چند روز بعد، مهمان فردی مذهبی بودیم و حرف از آن فیلم شد.

گفتم: شنیدی تهیه کنندگان فیلم  شماره کارت داده اند؟

گفت : غلط کرده اند.

گفتم : چرا؟ بالاخره سرمایه شونه.

گفت: به اونها ربطی نداره. ما خودمون تعیین می کنیم. مگه اونها باید بگند؟

 

همکاران من هیچکدام شان ظاهری به اندازه ی او مذهبی نداشتند ولی خودشان تعیین نمی کردند.حرام و حلال را رعایت می کردند.

 

2- از وقتی سی دی های سریال «شهرزاد» حسن فتحی وارد بازار شد، با بیش از 5 نفر هفته به هفته جنگیده ام که نسخه ی اصلی را تهیه کنند.

نمی پذیرفتند.

می گفتند: نفر اول خریده دیگه، او دارد نسخه ی خودش را که پولش را هم داده به ما قرض می دهد، پول چی؟ کشک چی؟

وقتی هم پرسیدم که اگر سرمایه ی پدرتان هم بود، همین را می گفتید، فقط جواب می شنیدم که آقای داداشی ی ی ی ی! سختش نکن.

 

3- پسرم پس از تماشای چند قسمت از «شهرزاد» که همسایه ی بالایی به او قرض داده بود، باز هم سریال تماشا می کند.

«عاشقانه» منوچهر هادی را دیده ایم و حالا «ساخت ایران 2» از برزو نیک نژاد.

 

پرسید وقتی همه از هم می گیرند و می بینند، ما چرا باید این کار را نکنیم؟

برایش درباره ی سرمایه گذاری در کار فیلم و سینما، از برگشت پول ناشی از فروش بلیت یا نسخه ی خانگی و از اینکه رفتار دیگران، مجوز تکرار آن رفتار برای ما نیست گفتم . از اینکه حاضرم خارج از پول ماهانه اش، برای خرید این سریال هفتگی جداگانه پول در اختیارش بگذارم گفتم و از این که  طبق قانون خدا، اختیار مال هر کس در دست خود اوست و دیگران اگر بدون اجازه از او دخالتی کنند، هم غیر اخلاقی است و هم بر خلاف پسند خدا گفتم و قبول کرد.

 

راستش هنوز نگرانم، آیا تکرار این رفتار از سوی دیگران مهر باطلی بر گفته های من نخواهد شد؟

آیا همیشه -تا سال های پس از من - هم به این اصل پایبند خواهد بود؟

آیا آن قدر نانم حلال بوده که فرزندانم درگیر دزدی مال دیگران نشوند؟

 

کسی که دکل دزدیده، کسی که پول سپرده های مردم را بالا کشیده، کسی که از فروش بیت المال ثروت به هم زده، کسی که آثار باستانی را چون با حاکمان دینی مشکل دارد، مال خودش می داند، کسی که ..... چه دارد که فردا به خدا بگوید؟ آیا نگران این نمی شود که دزدی اش یک گناه است و ریختن قبح دزدی گناهی است ضربدر تعداد کسانی که از این ریختن قبح به انحراف کشیده می شوند؟

 

آیا فرزند من همیشه خواهد توانست این ها را از هم تفکیک کند؟

نظرات  (۴)

۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۹:۰۸ سجّاد رحیمی مدیسه
پرسشی که می‌تواند این مطلب را تکمیل نماید این است؟
آیا سیستم مالیات کشور سیستمی صحیح و مبتنی بر توزیع عادلانه بار مالیاتی بر اقشار مختلف است؟
اگر فلان بازیگر یا هنرمند یا فوتبالیست گلایه‌ای می‌نماید، آیا مالیات قراردادهای پنهانش را می‌پردازد؟
راستی همان هنرمندانی که گلایه دارند، چند درصد سود برند و جایگاهی را که از رسانه کشورشان به دست آورده‌اند، به خزانۀ بیت المال و جیب مردم می‌پردازند؟
پاسخ:
سلام.
ببخشید که چند روزی اینترنت نداشتم تا ازتون تشکر کنم.
مطمئنم می دونید که فعالیت های هنری از مالیات معاف هستند. 
و البته نظرتون در باره ی درآمدهای مختلفی بود که به سبب شناخته شده بودن کسب میکنند.
ممنون از شما.
۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۰:۳۶ مهندس رضا عباسی
خواهش  می کنم
۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۰:۱۷ مهندس رضا عباسی
خواهش می کنم
دقیقا
مایل بودین خوشحال می شم افتخار بدین وب همو دنبال کنیم.
پاسخ:
خیلی هم خوب.
۱۲ تیر ۹۷ ، ۱۰:۰۴ مهندس رضا عباسی
مشکل از نگرش هاست و این که ما فرهنگ سازی خوبی نداشتیم و همچنین در مجازات ها مساوات و عدالتی نداریم.
پاسخ:
سلام.
و اینها همه از خانواده شروع می شوند.
ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی