قدرت عظیم تجارت الکترونیکی
از این پس، فروش در گرو پخش است نه تولید.
نقش تجارت الکترونیک در انقلاب اطلاعات، مثل نقش راه آهن در انقلاب صنعتی است.
راه آهن بر فاصله ها غلبه کرد، تجارت الکترونیک هم فاصله ها را از میان برداشت.
اینترنت به بنگاه ها این توانایی را می دهد که فعالیت ها را به هم بپیوندند و داده های لازم را به طور درجا هم در اختیار بنگاه قرار دهند، هم در اختیار تامین کنندگان بیرونی، هم مجاری بیرونی پخش و هم «مشتریان».
اینترنت زمینه ی فروپاشی بنگاه ها را فراهم می کند.
اما توانایی عظیم تجارت الکترونیک در این است که انواع فرآورده ها را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و کاری ندارد که چه کسی یا چه سازمانی آن را تولید کرده است. مثل Amazon.com و CarsDirect.com.
تجارت الکترونیک برای نخستین بار فروش را از تولید جدا می کند.
از این پس، دیگر فروش در گرو «تولید» نیست بلکه در گرو «پخش» است. دلیلی ندارد که تجارت الکترونیکی خود را به بازاریابی و فروش کالاها و انگ های یک فروشنده محدود کند.
پیتر فردیناند دراکر
پیتر فردیناند دراکر در نوامبر 1909 در وین اتریش متولد شد و در نوامبر 2005 در کالیفرنیا از دنیا رفت.
ار او که ملقب به «پدر کسب و کار نوین» است کتابهای زیادی به فارسی ترجمه شده است.
ویژگی شاخص او به اعتقاد من، برخورداری از «نگاه فراتر از زمان» بود، به گونه ای که کتاب هایی نوشته که چند دهه بعد از نگارش، همچنان تجدید چاپ شده و عموماً پرفروش هستند.
تعدادی از کتاب های او عبارتند از :
- The End of Economic Man (1936)
- The Future of Industrial Man (1942)
- The Concept of Corporation (1946)
- The Practice of Management (1954)
- Managing for Results (1964)
- The Effective Executive (1967)
- People and Performance (1973)
- Management: Tasks, Responsibilities, Practices (1974)
- The Unseen Revolution (1976)
- Advetures of a Bystander (1979)
- Towards the Next Economics (1981)
- Innovation and Entrepreneurship (1985)
- The Frontiers of Management (1987)
- Managing in the Next Society (2002)
کتاب «روزنوشته های پیتر دراکر» که حاوی 366 توصیه از اوست، توسط «جوزف ماچاریللو» نگاشته شده و «فضل الله امینی» آن را به فارسی ترجمه کرده و از سوی «انتشارات فرا» به چاپ رسیده است.