روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی

روزنوشته های علیرضا داداشی

دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) می خوانم.

در اینجا، از مدیریت می نویسم و از بازاریابی و از مسائل دیگری که از دید مدیریت و بازاریابی قابل تحلیل خواهند بود.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

مقاله - سهم راستی و درستی در موفقیت

چهارشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ق.ظ

در شماره ی 57 ماهنامه ی «بازاریاب بازارساز»، که اسفندماه 97 به چاپ رسیده، مقاله ای کوتاه داشته ام که مانند مقالات قبلی  من در این ماهنامه، آموزش نکته ای از نکات ضروری برای فروشندگان و بازاریابان است که در روند روتین فعالیت ها گاه  به فراموشی سپرده شده است.

 

جهت دریافت فایل هر یک از دو مجله ی  «توسعه ی مهندسی بازار» و  «بازاریاب بازارساز»، وارد کانال تلگرامی گروه TMBA بشوید و از آنجا با کمک ربات تلگرامی، مجلات را به رایگان دانلود و مطالعه کنید و بهره ببرید.

 

 

سهم راستی و درستی در موفقیت

نویسنده: علیرضا داداشی- مدرس و نویسنده فروش و بازاریابی

 

«راستی از چیزهای کوچک آغاز می شود.»

                                                 جان سی ماکسول؛ «مدیریت ارتباطات»

 

این یکی از مهم ترین توصیه هایی است که هر کدام از ما نیازمند آن هستیم.

این جمله را بهانه ای کردم برای یادآوری یک نکته ی بسیار مهم به خودم و دوستان فروشنده و بازاریاب و مدیران بخش فروش و بازاریابی.

 

آن نکته این است:

این که گمان کنیم هر رفتار و گفتاری که به فروش ختم شود، نشانه ای از مهارت های حرفه ای ما است، یک اشتباه بزرگ و استراتژیک است.

 

به فرض که کسی با ترفندهایی که به مرور آموخته بتواند کالا یا خدمت خود را به فروش برساند و خودش را موفق بداند، ولی باید به این سوال هم پاسخ داد که این به ظاهر موفقیت در فروش، چندبار احتمال تکرار دارد؟

 

می توان با استفاده از برخی ترفندها محصول را با کیفیت و حائز ویژگی­ های مثبت و مقبول فراوان معرفی کرد. می توان با ترفندهایی، مشتری بالقوه را به خریدار محصول تبدیل کرد، اما آیا می توان او را به یک مشتری دائم، بلند مدت یا وفادار هم تبدیل نمود؟ به کسی که تبلیغ کننده­ ی ما و محصول و برندمان باشد؟

 

چیزی فراتر از همه ی ترفندهای موجود برای فروش هست که مانع از پشت ابر ماندن همیشگی – حتی بلند مدت-  ماه می شود آن هم این که کیفیت و بی کیفیتی، خودشان را خیلی زود به  رخ می کشند و این ویژگی ذاتی آنها است.

 

این که در معرفی محصول یا خدمتی که مسئول فروش و بازاریابی آن هستیم حقیقت را بگوییم و جز حقیقت هیچ نگوییم، یک مسئولیت بزرگ اخلاقی است که بر عهده ­ی همه­ ی ما فروشندگان و بازاریابان است.

 

عادت به رعایت درستی و راستی، جدای از این که آرامش خاطر و راحتی وجدان را به دنبال می آورد، کمک شایان توجهی هم به افزایش مهارت­های فروشندگی و بازاریابی ما می کند.

 

چگونه؟

 

وقتی خود را ملزم به پرهیز از دروغ و اغراق و فریب و این قبیل ترفندها می کنیم، در واقع خودمان را ملزم کرده ایم که در شناخت و معرفی محصولی که فروش و بازاریابی آن به عهده­ ی ما گذاشته شده، حرفه­ ای و متبحر و کارآزموده شویم.

 

الزام خودمان به رعایت درستی و راستی در مواجهه با مشتری، در واقع تلاشی است برای آموختن شیوه های درست تر و اثربخش تر فعالیت حرفه ای مان و این شروعی است برای تضمین موفقیت­ های پی در پی و تکرارشونده و بلند مدت.

 

بیایید اجازه بدهیم کسی دروغ بگوید و اغراق کند و خودش را این چنین موفق بداند که فقط قصد دارد یک بار فروش و بازاریابی را تجربه کند و فقط یک روز فروشنده و بازاریاب باشد؛ ما که خود را فروشنده و بازاریاب حرفه­ ای می خواهیم و می­ دانیم، ما که تلاش می کنیم در این حرفه متخصص و کاربلد باشیم و در ادامه به برندی در فروشندگی و بازاریابی تبدیل بشویم، مسیرمان را از اغراقگرها و دروغگوها و فریبکاران جدا کنیم.

 

البته این نکته هم لازم به تاکید است که مدیران و سرپرستان فروش و بازاریابی نیز  باید به این مهم توجه داشته باشند؛ هم در بعد انتخاب و استخدام و به کارگیری کارکنان بخش فروش و بازاریابی، هم در رتبه بندی و امتیاز دهی و ارزشیابی آنان.

 

مدیران و سرپرستان باید در تعیین قواعد و  شرایط تعیین دستمزد و پورسانت، به این مهم توجه کنند که در شیوه­ ی انتخابی آنها، درستی و راستی در مواجهه با مشتری، امتیازی در خور و شایسته داشته باشد.

جهت دریافت فایل هر دو مجله ی زیر مجموعه TMBA (دو ماهنامه ی «توسعه ی مهندسی بازار» و ماهنامه ی «بازاریاب بازارساز») کافی است وارد کانال تلگرامی گروه TMBA بشوید و از آنجا با کمک ربات تلگرامی، مجلات را به رایگان دانلود  و مطالعه کنید.

برگرفته از ardadashi.blog.ir
جهت دریافت فایل هر دو مجله ی زیر مجموعه TMBA (دو ماهنامه ی «توسعه ی مهندسی بازار» و ماهنامه ی «بازاریاب بازارساز») کافی است وارد کانال تلگرامی گروه TMBA بشوید و از آنجا با کمک ربات تلگرامی، مجلات را به رایگان دانلود  و مطالعه کنید.

برگرفته از ardadashi.blog.ir
جهت دریافت فایل هر دو مجله ی زیر مجموعه TMBA (دو ماهنامه ی «توسعه ی مهندسی بازار» و ماهنامه ی «بازاریاب بازارساز») کافی است وارد کانال تلگرامی گروه TMBA بشوید و از آنجا با کمک ربات تلگرامی، مجلات را به رایگان دانلود  و مطالعه کنید.

برگرفته از ardadashi.blog.ir

نظرات  (۵)

استاد داداشی جسارت بنده را ببخشید
موضوع درباره دکتر بودن یا نبودن شما است و اهمیت آن برای شما

نه نظر امثال من ( چون فرمودید اگه من نخوام نمی نویسید. چرا باید به نظر بنده توجه کنید؟!)
ممنونم از شما بزرگوار
اهان. جسارتاً پس چرا خیلی جاها می نویسید دکتر داداشی؟ شما بعد از دفاع دکتر میشوید
پاسخ:
به نظرم خیلی وقته نمی نویسم.
این عنوان رو خیلی از بزرگترها داده اند و داشتنش برای خودم خیلی مهم نبود.
اگه برای دوستانی مثل شما مهمه، باشه نمی نویسم.

سلام استاد بزرگوار
موضوع پایان نامه دکترای شما چی بود؟ کی دفاع کردید ؟ استادیار هستید ؟ 
پاسخ:
سلام.
موضوع کلی پایان نامه من: بازاریابی محتوایی
دفاع نکرده ام.
مدرس هستم. هیات علمی نیستم.
تعریف کانت در یک جهان دگر از کسب و کار چه ارتباطی به کسب و کار در دنیای ما دارد ؟ 
تعریف ایشان از صداقت در دنیای پیچیده ما چیست ؟ 
ارزش اخلاقی ندارد یعنی چی ؟ منفعت شخصی در میانه بحث درباره کسب و کار از کجا امد؟ 
نباید نیت دیگری داشته باشیم؟
چقدر این کامنت ( که باهاش موافق بودید) پر از ایراد و ابهام و تناقضه. 
میتوان کتابها درباره اش نوشت تازه به نتیجه قطعی هم نخواهیم رسید

- متاسفانه نمی توان غیر از یک بار کامنتی را ریپلای کرد. پس نمی توان در زیر پست های شما با کسی صحبت کرد
پاسخ:
سلام.
دوست عزیز.
من در این صفحه در پی اقناع کسی یا ایجاد چالش با مخاطبی نیستم.
بیشتر ترجیح می دهم نظرات متفاوت را بخوانم و از طرفی تقریبا هیچ کامنتی را هم بدون پاسخ نمی گذارم.

این که با ایشان موافقم مربوط به بخشی می شود که در پاسخ به این دوست دیگر به آن اشاره کرده ام: من گفته ام صداقت اصیل داشته باشیم و بدانیم که در نتیجه این اصالت و صداقت مشتریان وفاداری خواهیم داشت  و ایشان هم به نوعی به همین نکته اتشاره کرده اند.
ولی در بحث علوم انسانی و تا حدی اخلاق، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی تاثیر انکارناپذیری دارد و همانطور که شما فرمودید در جهان ما و جهان دیگر، ذاتا متفاوت اند و بنابراین نمی توان مواجهه ای یکسان با این دست مفاهیم داشت.
ممنونم که نظر محترمت را برایم نوشتی.
  • حامد دلیجه
  • امانوعل کانت میگه:
    اگر در کسب و کارت صادق هستی برای اینکه مشتری دوباره برگردد و یا شما را تبلیغ کند ، از نظر اخلاقی این راستگویی هیچ ارزشی ندارد.
    راست گویی نباید بعدش نیت دیگری داشته باشد. اگر بعدش منفعت شخصی باشد این صداقت ارزشی ندارد.
    البته من صرفا از دید اخلاقی گفتم :) در کسب و کار اخلاق چندان جایی ندارد.
    پاسخ:
    سلام.
    من هم با کانت و شما موافقم.

    عرض من نه اینجا و نه هیچ کجای دیگه این نیست که راست بگیم تا مشتری بیاد.
    عرضم اینه که اگه راست نگیم مشتری میاد ولی نمی مونه. سود میاد ولی تداوم نداره.
    این که نوشتم ماه حتی بلند مدت هم پشت ابر نمی مونه منظورم همین بود که باید واقعی باشیم.

    خیلی ممنونم از شما.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی