بازاریابی محتوایی؛1- تاریخچه
سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۶ ب.ظ
تصمیم گرفته ام در چند پست، اطلاعاتی در خصوص «بازاریابی محتوایی» یا content marketing در اختیار دوستان بگذارم.
در این اولین پست، مروری سریع و گزیده بر تاریخچه ی آن خواهم داشت.
- پیدایش بازاریابی محتوا را منابع معتبر، سال 1895 می دانند که جان دییر[1]- مخترع تراکتور- مجله ی «فورو[2](حاشیه)» را طراحی و منتشر کرد. او این نشریه را صرفا با هدف فروش محصولات خود انتشار نداد ؛ بلکه هدف او آموزش تکنولوژی های جدید به کشاورزان بود و این که چگونه می توانند به کشاورزانی موفق تر درکسب وکار خود تبدیل شوند. این مجله پس از گذشت بیش از 120 سال، همچنان منتشر می شود و پر تیراژترین مجله ی کشاورزی در تمام دنیاست و به 12 زبان در 40 کشور دنیا خوانده می شود.
- در سال 1900، میشلن[3] «کتابچه ی راهنمای میشلن» را ایجاد کرد. راهنمایی 4000 صفحه ای برای آموزش رانندگان که چگونه خودروی خود را تعمیر کنند. در اولین چاپ آن 35000 نسخه به رایگان در میان مخاطبان توزیع شد.
- در سال 1904، کتاب آشپزی ژل-او[4] به صورت کتابی حاوی دستورات آشپزی منتشر گردید که به صورت رایگان توزیع شد. این کتاب دو سال بعد منجر به فروشی بالغ بر1 میلیون دلار برای شرکت شد.
- در سال 1913، شرکت مشاوره ی مهندسی «برنز و مک دانل[5]» ، «بنچ مارک[6]» را پایه گذاری کرد. این شرکت همچنان به انتشار مجله ی مذکور مشغول است.
- سال 1922 سالی بود که شرکت«سیرز[7]»، بزرگترین برنامه رادیویی دنیا را آغاز کرد. کار این شبکه رادیویی ارائه ی راهنمایی هایی به کشاورزان بود در این خصوص که چگونه در شرایط بحرانی رکود، اوضاع را براساس اطلاعاتی که«بنیاد کشاورزی سیرز روباک[8]» ارائه میکرد مدیریت کنند.
- در سال 1930، شرکت«پروکتراندگمبل[9]» به سراغ نمایشنامه های دنباله دار رادیویی رفت تا توجه مخاطبان رادیو را به خود جلب کند. (بازاریابی محتوایی، پولیزی،1395).
- در سال 1966، شرکت نایکی[10] کتابچه ای 19 صفحه ای منتشر کرد به نام «آهسته دویدن» که عملا به ثبت رشته ی دومیدانی در ایالات متحده منجر شد و در نتیجه ی آن توانست بیشمار کفش ورزشی را به فروش برساند.(نورورزی و اسدی، 1397).
- در سال 1982 شرکت اسباب بازی سازی هزبرو[11] با همکاری مارول کتاب کمیک «جی آی جو[12]» را روانه ی بازار کرد. این اولین کتاب کمیکی بود که در تلویزیون تبلیغ شد و بعدها منجر به ساخت سریال کارتونی شد.
- در سال 1987 شرکت اسباب بازی سازی لگو[13]، مجله ی «بریک کیگز[14]» را منتشر کرد که مجله ای تفریحی است و شامل داستان، معرفی محصولات جدید و ... می شود.
- شرکت «پلیس ور[15]» از زیرمجموعه های شرکت «زیراکس»[16]، در سال 1996 سرویس «کنفرانس تحت وب» را ارئه کرد.
- در سال 2004 شرکت «مایکروسافت[17]» اولین وبلاگ و کانال شرکتی بزرگ را راه اندازی کرد. (پم دیدنر،1396)
- «ست گودین[18]» در سال 2008 برای اولین بار واژه ی «بازاریابی محتوایی» را در حوزه ی بازاریابی به کار برد.
- نخستین تعریف این واژه را «پولیتزی» و «بارت»[19] در سال 2009 به این شرح ارائه کردند: «بازاریابی محتوایی تولید و توزیع محتوا در قالب های چندگانه است به منظور جذب و دستیابی به مشتریان.»
- پولیتزی در سال 2010 «موسسه ی بین المللی بازاریابی محتوایی[20]» CMI را پایه گذاری کرد که برگزاری همایش سالانه ی «بازاریابی محتوایی» و انتشار نشریه ی «مدیر ارشد محتوا[21]» از جمله فعالیت های آن موسسه است.
در پست های بعدی کمی از سابقه ی حضور این گونه ی بازاریابی در ایران خواهم نوشت و در حد توان تعدادی از منابع استفاده شده در همین پست را معرفی خواهم کرد.
[1] John Deere
[2] Furrow
[3] Michelin
[4] Jell-O
[5] Burns & McDonell Engineering
[6] Benchmarking
[7] Sears
[8] Sears Roebuck Agricultural Foundation
[9] Procter & Gamble (P&G)
[10] Nike
[11] Hasbro
[12] G I Joe
[13] Lego
[14] Brick Kicks
[15] Placeware
[16] Xerox
[17] Microsoft
[18] Seth Godin
[19] Barret
[20] CMI) Content Marketing Institute)
[21] CCO) Chief Content Officer)
۹۷/۰۷/۲۴
a lot more smartly-appreciated than you may be right now.
You're so intelligent. You recognize therefore considerably when it comes
to this subject, produced me for my part consider it from so many
numerous angles. Its like women and men are not involved until it's one thing to do with Lady
gaga! Your own stuffs excellent. At all times take care of it up!