روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

مقاله - هدفگذاری پلکانی

دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۴۲ ب.ظ

دومین مقاله ی من در وبسایت ارزشمند «مدیران نواندیش»  در 5 آبان ماه 1397 منتشر شد.

مقاله ای با عنوان «هدفگذاری پلکانی برای فروشندگان تلفنی»

 

می توانید مطلب من را در کنار ده ها مطلب مفید و آموزنده ی دیگر،  در این نشانی بخوانید.

 

و باز هم مثل گذشته، توصیه می کنم به سایت شان و صفحه ی اینستاگرام شان سر بزنید و عضو شوید و از مطالب مفیدشان بهره مند شوید.

 

 

هدفگذاری پلکانی برای فروشندگان تلفنی

نویسنده: علیرضا داداشی

 

یکی از شیوه های کاربردی و اثربخش برای موفقیت در فروش تلفنی، استفاده از شیوه ای است که ما در این مقاله، نام «هدفگذاری پلکانی» را برایش انتخاب کرده ایم.

منظور از پلکانی بودن در هدفگذاری چیست؟

قطعاً تمام فروشندگان برای مقاطع مختلف زمانی در کار خود، هدفگذاری و برنامه ریزی خاص خود را دارند. برای هر روز، هرهفته، هر ماه و یا بازه های سه ماهه، شش ماهه و ... به فراخور چنین برنامه هایی تنظیم می کنند. اما در شیوه ی پلکانی، تاکید ما بر نگاه صعودی به امر فروش است به این ترتیب که هدف تعیین شده برای هر بازه ی زمانی را بالاتر از بازه ی زمانی قبل تعیین می کنیم.

شیوه ی انجام:
چگونه می توانیم یک برنامه ی فروش با این روش هدفگذاری برای خودمان تنظیم کنیم؟

برای این کار لازم است ابتدا هدف فروش در یک مقطع کمی دورتر (میان مدت یا بلند مدت) را تعیین کنیم. در مرحله ی بعد، این هدف را بر اساس دوره های کوتاه تر مدنظر خود‌ شکسته یا به عبارتی تقسیم می کنیم.
مثلا هدف فروش تا سطح «الف» را برای سه ماه تعیین کرده و برش هایی از آن را به عنوان اهداف ماهانه برای ماه های اول و دوم و سوم مشخص می کنیم.
نکته ی مهم در اینجا این است که لزوما" هدف هر ماه در مثال فوق، یک سوم هدف سه ماهه نخواهد بود. زیرا ممکن است شرایط حاکم بر وضعیت کسب و کار ما یا شرایط حاکم بر نوع ارتباطات ما با مشتریان یا روش توزیع محصول مان در بازار، به گونه ای باشد که تقسیم یک سوم یک سوم مناسب آن نباشد.
در واقع بهتر و کاربردی تر این است که به جای یک برنامه ی خشک و جامد با حجم فروش ثابت برای هر دوره، یک برنامه ی منعطفِ مناسب با اوضاع و اهداف کسب  و کاری خود تنظیم کنیم. ولی در هر حال اول برنامه بازه ی طولانی تر را تنظیم کرده، سپس آن را به شکل مناسب خرد می کنیم.

بدین ترتیب، به شرط فراهم بودن زمینه و شرایط مناسب، مجموعا در پایان دوره ی بلندمدت تر (در مثال ما، دوره ی سه ماهه) می توانیم در سطحی از فروش، نزدیک به آنچه برنامه ریزی کرده ایم قرار بگیریم.

هدفگذاری پلکانی

خاصیت «هدفگذاری پلکانی» چیست؟

این شیوه از چند زاویه اثربخشی کار فروشنده را افزایش می دهد:

۱.آگاهی از هدف بلند مدت، در مقایسه با برنامه ریزی کوتاه مدت تر، انگیزه ی تلاش برنامه ریزی شده تر را برای فروشنده ایجاد می کند.

۲. فروشنده می تواند با ایجاد انعطاف در برنامه ی فروش خود، از خستگی و بی انگیزگی ناشی از یکنواختی کار فروشندگی خودش را برهاند.

۳.بارها در بررسی رفتار فروشندگان عزیز تلفنی دیده شده که در صورت نرسیدن به حجم هدف گذاری شده یا فروش تعیین شده برای یک مشتری در یک بازه ی کوتاه مدت، تا مدتها توان و انرژی خود را صرف تحقق آن فروش نافرجام به آن مشتری خاص می کنند در حالی که در این شیوه می توانند با جابجا کردن برنامه ی فروش خود (مثلا انتقال تماس با یک مشتری که فروش به او محقق نشده به زمانی کمی دورتر) حساب شده تر و با درگیری ذهنی کمتر اقدام کرده و با این جابجایی در لیست مشتریان از انرژی خود بهره ی بیشتری کسب کنند.

۴.فروشنده می تواند در چارچوب اختیارات خود، با چینش اهداف کوتاه مدت به شیوه های مناسب و گوناگون، مثلا برنامه ریزی با تصاعد حسابی یا هندسی(به فراخور) از تلاش و رسیدن به اهدافی که در هر مرحله بالاتر از مرحله ی قبل هستند، لذت بیشتری را تجربه کند.

نکته ای مهم در هدفگذاری پلکانی:

آنچه لازم است از نظر دور نماند این است که تعیین نقاط هدف برای مقطع بلندمدت و مقاطع کوتاه مدت، در همه ی سازمان ها، برای همه ی محصولات و خدمات و در همه ی مقاطع مشابه کوتاه یا بلندمدت یکسان نیستند و لازم است در تعیین نقاط هدف حتما به شرایط و ویژگیهای محصول و خدمت، همچنین شرایط و اوضاع آن مقطع خاص، شرایط و برنامه های خرید مشتریان و سایر موارد مربوط به تنظیم برنامه ی فروش دقت کنیم و متوجه باشیم که ما تنها شیوه ی هدفگذاری فروش خود را منعطف کرده ایم و سایر موارد و الزامات فروش همچنان پابرجا هستند.

نظرات  (۲)

۲۴ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۹ ایران آل این وان
خیلی مفید و کاربردی بود. ممنون
پاسخ:
سلام.
ممنوم از شما دوست ناشناس.
باز هم تشریف بیاورید لطفا.
۲۱ آبان ۹۷ ، ۲۱:۳۳ دانشجوی همیشگی مدیریت
استفاده نمودیم
متشکرم
پاسخ:
سلام.
شما استادید قربان.
ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی