روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

ضد همه ی انقلاب ها

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸ ب.ظ

بهزاد نبوی، فعال اصلاح طلب در مصاحبه ای، گفته :

«من در زندان، ضد انقلاب، یعنی همه انقلاب‌ها شدم! از انقلاب فرانسه تا بهار عربی. از نگاه من انقلاب‌ها مشکلات اساسی دارند. مهم‌ترین مشکل آنها این است که با تفکر انقلابی، ساختار موجود کشور را نابود می‌کنند و به‌دلیل بی‌تجربگی در ایجاد ساختار جدید دچار مشکلات اساسی می‌شوند. خود ما هم در ابتدای انقلاب تجربه نداشتیم و طبعا در اداره کشور دچار مشکلات اساسی بودیم. اجرایی‌ترین فرد در میان ما مرحوم مهدی بازرگان بود که تصور می‌کنم مهم‌ترین سمت اجرایی‌اش ریاست سازمان آب تهران در زمان مرحوم محمد مصدق بود. به این نتیجه رسیدم که در عصر حاضر برای ما و همه ملت‌ها و کشورها، تنها راه، اصلاحات است. گفتمان اصلاح‌طلبی تعطیل‌بردار نیست. در هیچ کجای دنیا، امروز دیگر انقلاب مقبولیتی ندارد».

 

من سیاست بلد نیستم و هرچه اینجا و هرکجای دیگر نوشته ام یا گفته ام و ظاهراً یا باطناً رنگ سیاسی داشته، صرفاً از مأخذ نگاه مدیریتی من بوده.

اینکه بگویم من سیاسی نیستم و یا از سیاست سر در نمی آورم، اصلا به نظرم نه پز روشنفکری است، نه نشانه ی روشنفکر بودن است، نه ناشی از ترس است و نه اصلاً امتیازی به حساب می آید.

شاید بد نباشد بدانید که حتی بدم نمی آید سیاست هم -چه به عنوان یک علم و چه یک شیوه ی رفتاری- بلد باشم. اما نیستم.

 

پس، تحلیل من از این جمله با دید مدیریتی این است:

گاهی در یک مجموعه، یک سازمان، یک سیستم، شرایطی حاکم می شود که از منظر ذی نفعان لازم است تغییر ایجاد شود؛ تغییری که یا با بهبود انجام می شود یا با تغییر اساسی.

 

تشخیص این الزام هم با رهبران یا مدیران ارشد مجموعه است. یعنی بیش از هر ذی نفع دیگری، از ناحیه ی طلایه داران مجموعه مشخص می شود.

 

ما هم در دید کلان و هم در دید جزء نیازمند رسیدن به یک باور جدی هستیم.

باوری که هم در زندگی شخصی و هم در سازمان ها و مجموعه ها و البته مشخصاً در سطح ملی و جهانی گزینه ای مناسب تر و کاربردی تر به ما ارائه خواهد کرد.

باور به این که اصلاحات باید جایگزین تغییرات اساسی شود.

بهبود مستمر که در مدیریت به نام «کایزن» نامیده می شود،یعنی همین:باور به لزوم بهبود مستمر و همواره.

 

کایزن، مسیر بهبود را به شیوه ای و نوعی پیش می برد که به خودی خود ضرورت تغییرات اساسی - انقلاب - در هر سیستمی رنگ می بازد؛ مگر شرایط خیلی خیلی خاصی حاکم شود که چاره ای جز آن نداشته باشیم.
 

بعداً درباره ی کایزن باز هم خواهم نوشت.

نظرات  (۱)

۰۴ بهمن ۹۶ ، ۱۸:۲۲ سجاد سلیمانی
این نوشته‌ی شما رو بسیار دوست دارم و به باورم اشاره به بهترین شکل ممکن ساختن کرده‌اید دکتر عزیز
ما عجول‌ها و ما نابلدها برای صبوری و سازندگی، باید بارها چنین متن‌هایی را بخوانیم و بازنویسی کنیم.

توصیه می‌کنم:
کتاب: جهل، ظلم و برزخیان زمین نوشته‌ی محمد قائد
و مقاله‌ی «ایران جامعه‌ی کوتاه مدت» نوشته‌ی دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان را که اکنون با سه مقاله‌ی دیگر با همین عنوان کتاب شده است.

این دو لزوم یادگرفتن برای ساختن را به خوبی برای ما روایت می‌کنند.

دلشاد باشی
با مهر
سجاد
پاسخ:
سلام دوست خوبم.
ممنونم از اینکه به اینجا سر می زنی و ممنون که نوشته هام رو می خونی.
خیلی از بابت معرفی کتاب های بالا از تو تشکر می کنم.
سرخوش باشی و راضی.
قربانت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی