روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

حفظ رابطه ی بلندمدت با مشتری

سه شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۷، ۰۳:۵۷ ب.ظ

این یک واقعیت گریزناپذیر است که ممکن است محصول ما به هر دلیل باب میل مشتری نباشد و رضایتش را جلب نکند.

 

اما، لازم است توجه کنیم که در حالت عدم رضایت هم ممکن است واکنش های مختلفی از خود نشان بدهد.

 


 

برای مثال به این دو واکنش دقت کنید:

واکنش یک. وقتی در جمعی صحبت از برند یا محصول ما می شود، مشتری به دیگران می گوید که اصلا محصول شان خوب نیست، خرید نکنید.

واکنش دو. وقتی در جمعی صحبت از برند یا محصول ما‌ می شود، مشتری به دیگران می گوید من از محصول شان خوشم نیامد.

بخشی از تفاوت موجود بین واکنش های مختلف مشتری به این مهم ربط دارد که ما فقط به فکر فروش بوده ایم یا اینکه به حفظ رابطه با مشتری هم فکر کرده ایم.

وقتی حفظ رابطه ی بلندمدت با مشتری برای مان مهم است، به او دروغ نمی گوییم، به حق انتخابش احترام می گذاریم و به او کمک می کنیم که اطلاعات درستی برای تصمیم گیری در اختیار داشته باشد و مثل یک مشاور امین و دلسوز اطلاعاتی درست و در خور در اختیارش قرار می دهیم.

 

خودمان را جای او قرار می دهیم نه اینکه توقع داشته باشیم او خودش را جای ما قرار دهد.

 

وقتی به دروغ به مشتری می گوئیم که این را برای خانه ی خودم هم برده ام، برای بچه ی خودم هم از همین جنس برده ام، مادر من 10 سال است از این برند استفاده می کند، خیلی هم راضی است و .... یعنی توقع داریم او خودش را جای ما بگذارد و این فاجعه است.


ما به حفظ رابطه ی بلندمدت با مشتری اهمیت می دهیم و نتیجه ی این اهمیت قائل شدن به احتمال خیلی زیاد این خواهد بود که  شاید او الان و در ارتباط فعلی مشتری ما نشود و این رابطه فعلا به خرید منتهی نشود؛ ولی حتما این شانس را برای خودمان فراهم کرده ایم که در تصمیم گیری برای خریدهای بعدی همچنان به ما فکر کند.

نظرات  (۱)

۲۵ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۰۸ سجّاد رحیمی مدیسه
ارتباط با مشتری یکسری پیچیدگی هایی داره در محیط ایران که یادداشت شما بسیا عالی نوشته شده و مصداق هم داره؛ اما در اون پیچیدگی ها ما استثناء هم زیاد داریم که خودش یک شرح جداست!
پاسخ:
سلام.
امیدوارم بتوانم از نظرات شما دوست با سواد و با تجربه استفاده کنم.

ممنونم که نظر ارزشمندتون رو برام نوشتید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی