روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

الگوی رفتاری - 3

چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۶ ق.ظ

تعداد مصادیق الگوی رفتاری که در آمد و شدهای روزمره و در معابر عمومی می بینیم و به شکل گسترده ای در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مردم هم خودشان را نشان می دهند، خیلی زیاد است.

ولی این آخرین پستی است که به این مبحث اختصاص می دهم و دست کم تا مدتها بعد، از این الگوها نخواهم نوشت.

 

نامی که برای این مدل رفتاری به نظرم رسیده این است: دور زدن دیگران.

 

نمونه ها:

1- در ایستگاه مترو:

در ایستگاه تئاتر شهر، حجم مسافر خروجی - به ویژه صبح ها - خیلی زیاد است.

مسافرانی که از مترو خارج شده اند، با عجله ای وصف ناپذیر شتاب دارند تا خودشان را به پله برقی ها برسانند تا سالن را ترک کنند.

حجم مسافر خیلی زیاد است و انبوهی از مسافران فضایی کلونی شکل را در دهانه ی ورودی پله برقی تشکیل داده اند .

در این میان، عده ای از کنار این توده ی کلونی می رسند و با جا باز کردن زورکی برای خودشان، سعی می کنند زودتر از دیگرانی که در صف ایستاده اند از پله برقی استفاده کنند.

 

به دنبال بی نظمی ایجاد شده و اعتراضات مسافران به مسوول ایستگاه، از موانع و نوارهایی برای تعیین مسیر درست و سامان دهی صف  استفاده شده است.

 

باز هم عده ای هستند که با جابجا کردن موانع و کنار زدن نوارها همچنان سعی دارند به شیوه ی مورد پسند خودشان رفتار کنند و  بدون رعایت نوبت،  به پله برقی برسند.

 

بعدتر، طول نوارها و موانع را بیشتر و بیشتر کرده اند ولی همچنان افرادی هستند که همه ی این موانع را به دلخواه خودشان جابجا کرده و رفتار مذکور را تکرار می کنند.

 

2- در جاده های بین شهری:

 گاه در مسیری که ظرفیت عبور حداکثر دو خودرو در یک مسیر را دارد، سه یا چهار ردیف خودرو در حال حرکت است ولی یا این وجود به محض این که کمی کندی در حرکت رخ می دهد ، عده ای راننده هستند که از این حجم بیش از ظرفیت هم فراتر می روند، وارد حاشیه ی خاکی جاده می شوند، با خاک دادن به خورد رانندگان و سرنشینان دیگر، سعی می کنند زودتر از دیگران از این مسیر عبور کنند.

 

3- در اقتصاد:

- جامعه دچار مشکل تامین ارز است.

اعلام می کنند که ارز به شکل محدود و ترجیحا برای واردات نیازهای مهم تر جامعه با نرخی پایین تر برای افراد حائز شرایط توزیع خواهد شد.

افرادی هستند که هجوم می برند برای این که خودشان را حائز شرایط دریافت این نوع ارز معرفی کنند، ارز را دریافت کنند و هر کالای دیگری دلشان خواست وارد کنند. حتی بخشی را هم ذخیره می کنند تا بعدها گران تر بفروشند.

 

موارد مشابه دیگری از این الگوی رفتاری هم می بینیم مثلا وقتی که :

 

- از نظر منابع آب، ضعف شدید مدیریت در بلند مدت منجر به کاهش شگفت انگیز منابع آبی شده است. اعلام می کنند که وقت آن رسیده که همه در مصرف آب صرفه جویی کنند. ولی عده ای هستند که همچنان تمام حیاط و خودرو و پیاده روی جلوی خانه و ویلای شان را به جای جارو با فشار بالای آب می شویند.

 

- محیط زیست به شکلی تاسف برانگیز دچار بحران شده است و ضرورت دارد دست کم از این به بعد بیشتر از آن مراقبت کنیم. ولی عده ای هستند که معتقدند ریختن زباله حق طبیعی آنهاست و  جمع کردن زباله ها وظیفه ی کسانی دیگر.

 

در تمام موقعیت هایی از این دست، همواره عده ای هستند که با برتر دانستن و متفاوت دانستن خود، راهی برای دور زدن بقیه ی مردم  و زودتر به مقصد رسیدن خودشان فراهم می کنند و به راحتی حقوق دیگران را قربانی منافع خودشان می کنند.

 

فعلا تا مدتی احتمالا طولانی، این بحث را ادامه نخواهم داد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی