روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

مقاله- مزیت رقابتی برای فروشندگان

شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱ ب.ظ

مقاله ی کوتاهی نوشته ام که در  شماره ی 54 ماهنامه ی «بازاریاب بازارساز» به چاپ رسیده که حالا دیگر سه ماه است به شکل الکترونیکی منتشر شده و به طور رایگان در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. 

 

مزیت رقابتی برای فروشندگان

علیرضا داداشی؛ مدرس فروش و بازاریابی

 

امروزه وضعیت کار و کسب به گونه ای است که برای هر فعالیتی -ولو ابداعی و تازه- در فاصله ی زمانی کوتاه یا میان مدت، سر وکله ی تعدادی رقیب پیدا می شود.

 

تفاوتی هم ندارد؛ یک فعالیت خاص شخصی هم که از خودمان ابداع کنیم و سازوکارش را بچینیم و در گوشه ای کوچک مثلاً در منزل مان به عنوان یک کسب و کار و منبع درآمد ولو کوچک، مشغول انجامش شویم، باز اوضاع همین است؛ خیلی زود رقبایی پیدا می شوند و این البته خیلی خوب است. چه از این بهتر که همیشه کسانی باشند که ما را تشویق و گاه وادار به ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات مان کنند.


این امر ناشی از این واقعیت است که فضای کار وکسب - خواسته یا ناخواسته - به سوی رقابتی شدن حرکت می کند و در واقع به سوی هر چه رقابتی تر شدن.

 

فارغ از اینکه کسب و کار ما چیست، همواره کسانی هستند که باید با آنها رقابت کنیم حتی وقتی خودمان بنیانگذار کسب و کاری بوده ایم.

 

 این شرایط یک امر را ضروری و اجتناب ناپذیر می سازد: ضرورت تعریف پی­ درپی و مستمر مزیت رقابتی.


فروش و فروشندگی هم از این واقعیت مبرا نیست. ما فروشندگان هم اگر مایل به حفظ کار و کسب و مهم­تر از آن اعتبار شخصی و کاری خودمان هستیم، لازم است هر روز مزیتی تازه تعریف کنیم که بتوانیم به حیات خودمان و کار و کسب­مان تداوم ببخشیم.

 

مزیت رقابتی برای یک فروشنده چیست و از کجا می آید؟

شناسایی بخشی از مواردی که می تواند برای ما فروشندگان تبدیل به مزیت رقابتی بشود، از تماشای رفتارهای سایر فروشندگان امکان پذیر می شود.  پیدا کردن چیزی از رفتار صحیح فروشندگی که دیگران آنها را انجام  می دهند یا انجام نمی دهند. حکایت جناب سعدی در باب ادب آموختن لقمان حکیم از بی ادبان، می تواند ملاکی به دست ما بدهد که بر اساس آن به آنچه دیگران انجامش نمی دهند و ما آن را یک مزیت رقابتی بالقوه می دانیم پی ببریم.

مزیت­های مهم­تر اما، آنهایی هستند که از درون خود ما نشات می گیرند؛ مزیت­هایی که از درون ما می جوشند، خاص­تر و شخصی­تر هستند و  به همین سبب امکان تقلید و کپی برداری دیگران از آن غیر ممکن یا دست کم دشوار خواهد بود. و این خود تعریفی از مزیت رقابتی است: آنچه تقلید از آن برای دیگران غیر ممکن یا دست کم دشوار باشد.

 

این درونیات خصلت­ها وکمالات ما هستند؛ خصلت­ها و کمالاتی که یا به عنوان ویژگی­های شخصیتی مثبت از طریق خانواده و اطرافیان یا آموزش­های اجتماعی و فردی فرا گرفته­ایم و برای خودمان انتخاب کرده­ایم و رفتار و گفتارمان را با آنها تنظیم کرده­ایم، یا به لحاظ فنی و اجرایی آموخته­ایم تا در کار و کسب­مان آنها را به کار ببندیم و موفق تر باشیم.

 

در باب دسته­ ی دوم، نوشته­ ها و گفته­ ها بسیارند اما اگر قرار باشد برای دسته ی اول یعنی «ویژگی­های شخصیتی مثبت» نمونه هایی معرفی کنیم که بتوانند برای ما مزیت رقابتی باشند،  «مردم­داری»، «درست­کاری» و «قابل اعتماد بودن» نمونه هایی بسیار مهم و اثربخش هستند. مشتری، حتما فروشنده ی مردم­دار، امانت­دار و قابل اعتماد را به دیگران ترجیح می دهد.

ضمن اینکه مهارت­های فنی متعددی در فروشندگی وجود دارند که در زیر سایه ی این سه خصلت به خوبی قابل تعریف و اجرا هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی