بازاریابی نوستالژیک
یکی از تاکتیک های بازاریابی که سابقه ی استفاده از آن به قرن بیستم باز می گردد، «بازاریابی نوستالژیک» است.
یعنی استفاده از نوستالژی و کارکردهای گوناگون آن در فعالیت های مختلف بازاریابی.
از نوستالژی تعاریف گوناگونی ارائه شده است که در همه ی آنها به نوعی از این کلمات استفاده شده است:
خاطره، حس، ماندگاری، دوری،دلتنگی، غم و ...
تعریف آن در ویکیپدیا این گونه است:
یک احساس غمانگیز همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیتهای گذشته است. آرزومندی عاطفی و احساس گرمی نسبت به موقعیتی در گذشته که از جنبههای اصلی آن «دلتنگی شدیدبرای زادگاه» است.
من برای درس «رفتار مصرف کننده ی پیشرفته» در دانشگاه، ارائه ای در خصوص «بازاریابی نوستالژیک» داشته ام که برای استفاده ی علاقمندان فایل مربوطه را در پایین همین پست قرار می دهم.
نکته ی مهم :
در تنظیم این فایل از مقاله ی «بازاریابی نوستالژیک» نوشته ی «زهرا خدابخشی سورشجانی» و «ابوالقاسم ابراهیمی» استفاده ی زیادی شده است.
از آنجا که قرار است مقاله ای نیز برای همین درس دانشگاه تنظیم و ارائه گردد، پس از نهایی شدن کار، آن را هم در اختیار شما قرار خواهم داد.
لینک اسلایدهای «بازاریابی نوستالژیک»