روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

یادداشت های مدیریت و بازاریابی و فروش

روزنوشته های علیرضا داداشی

فارغ التحصیل دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی) از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

از اول مهر 1395 وبلاگ نویسی می کنم؛ این وبلاگ را تیر 1396 راه اندازی کرده ام.

از مدیریت می نویسم و بازاریابی و فروش. موضوعات دیگر را هم از دید مدیریت تحلیل می کنم.

نظرات دوستانم نواقص مرا برطرف خواهند کرد.

آخرین نظرات

الزامات فروش پساکرونا

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۱۱ ب.ظ

این مقاله، در شماره ی نخست «خبرنامه ی انجمن مدیریت کسب و کار ایران» منتشر شده.

بد ندیدم اینجا هم در اختیار شما دوستان قرار بدهم.

 

خبرنامه ی انجمن، به شکل الکترونیکی منتشر می شود که در صورت تمایل می توانید از اینجا دانلودش کنید.

 

الزامات فروش پساکرونا

علیرضا داداشی - بازرس انجمن مدیریت کسب و کار ایران - مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار و فروش

این که دنیای پس از کرونا دنیای متفاوتی از هر لحاظ به ویژه از لحاظ شرایط حاکم بر کار وکسب­ها خواهد بود، امری است بدیهی و فارغ از لزوم اثبات. کرونا، رخدادی جهانشمول است که مانند هر پدیده و رخداد دیگری همزمان هم تهدیداتی را به بار آورده و هم فرصتهایی در دل خود دارد که به شرط تلاش برای شناسایی و برنامه ریزی درست و مناسب و دقیق، می توانیم بهترین بهره برداری را از تغییرات ایجاد شده داشته باشیم. 

در این نوشته به بخشی از تغییرات ایجاد شده در حوزه­ ی فروش اشاره می­ کنیم که شاید توجه و رعایت آنها امروز در شکل ضرورتی پزشکی باشد ولی به زودی به الزاماتی تبدیل خواهند شد که بدون توجه به آنها تداوم فعالیت روزمره هم دشوار یا حتی غیرممکن خواهد شد.

مشتری صاحب حق و حقوقی بیشتر شده و از طرفی، اشراف او به این حقوق هم بیشتر شده است. چه بسا قبل از این دوره اطلاع یا حساسیتی نسبت به آنها نداشت، اما حالا دیگر به حق و خواسته ای بدیهی برای او تبدیل شده اند.

به عنوان نمونه، امروز دیگر کسی که به نانوایی محل مراجعه می کند، خود را در این جایگاه می بیند که از نانوا بخواهد با دستی که نان را داخل تنور       می گذارد و بیرون می آورد و جمع می کند، به کارت بانکی و کارتخوان و هر شیء دیگری غیر از نان دست نزند، حق طبیعی خود می داند که نظافت و اصول بهداشتی نانوا و نانوایی را کنترل کند،  همانگونه که خود را هم ملزم  می داند که برای پرداخت وجه نان از کارتخوان استفاده کند و پول نقد نپردازد.

مشتری یک سوپر مارکت محلی، مشتری مراکز توزیع مواد غذایی از قبیل فروشگاه های مواد پروتئینی و مرغ و گوشت و امثال اینها سر و وضع کارگر مسئول تحویل جنس را از لحاظ پاکیزگی و رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش و غیره بررسی می نماید و چنانچه از این منظر به اقناع نرسد یا تذکر می دهد یا از تحویل جنس خودداری می کند و حق طبیعی خود می داند که اجناس را مرجوع نماید و حتی ممکن است تصمیم بگیرد از سوپر مارکت دیگری خرید کند.

این  مثالها نشان دهنده­ ی این مهم هستند که مشتری هم به حق و حقوق فراموش شده­ ی خودش وقوف بیشتری پیدا کرده، هم از حقوق تازه ای که برایش ایجاد شده باخبر شده است. دنبال احقاق این حقوق است و به محض اینکه به این نتیجه برسد که آنچه انتظار دارد رعایت نمی شود، فروشگاه و مرکز خرید خود را عوض می کند و به سراغ دیگران می رود.

مخلص کلام این که صاحبان کار و کسب­ها در این روزها و در روزهای پس از این، با یک نگرانی و تهدید جدی­تر از گذشته مواجه هستند و آن عبارت است از «تمایل مشتریان به ترک خرید از آنها».

در فضای به شدت رقابتی کار و کسب­ها، برنده کسی است که تلاش کند بیش از سایر همکاران و حتی بیش از خود مشتری به حق و حقوق فراموش شده­  قبلی و البته حق و حقوق  تازه ایجاد شده­ برای مشتریان وقوف پیدا کند و راههایی پیدا کند هم برای رعایت آنها، هم برای جلوه گر ساختن و نمایش تلاشی که در این جهت می کند.

در نهایت یک بار دیگر تاکید می نمایم که علاوه بر رعایت موارد گفته شده و کمی هم فراتر از انتظار مشتری، باید برای نمایش دادن و جلوه گری این رعایت کردن ها هم برنامه ریزی کنیم که درجه ی اطمینان مشتری بیشتر و بیشتر شود؛ رعایت نکاتی از جمله استقرار الزامات بهداشتی در ورودی فروشگاه، استفاده از لباسهای فرم پاکیزه برای کارکنان فروشگاه و اسباب و وسایلی که پروتکل های وزارت بهداشت دیکته نموده است.

صاحبان کار وکسبی که به این نکات توجه ویژه مبذول می نمایند، شانس بیشتری برای نگهداشت و نیز جذب مشتریان در فضای تازه ­ی بازارخواهند داشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی