مزیت رقابتی؛ یک ضرورت مستمر
امروزه وضعیت کسب و کار به گونه ای شده که حتی اگر یک فعالیت خاص شخصی تعریف کنی و در منزل به عنوان یک کسب و کار و منبع درآمد ولو کوچک، مشغول انجامش شوی، در فاصله ی زمانی کوتاهی تعدادی رقیب برایت پیدا می شود.
امروزه وضعیت کسب و کار به گونه ای شده که حتی اگر یک فعالیت خاص شخصی تعریف کنی و در منزل به عنوان یک کسب و کار و منبع درآمد ولو کوچک، مشغول انجامش شوی، در فاصله ی زمانی کوتاهی تعدادی رقیب برایت پیدا می شود.
درگیری ذهنی با موضوعی مهم در ارتباط است: تعهد مداوم یا بلند مدت مشتری نسبت به خرید یا مصرف محصول.
«درگیری ذهنی» به استناد نوشته های صاحبنظران، حالتی روانی است برخاسته از درگیری درونی افراد با هدف و موضوعی مهم.
این که هم افراد عادی و هم صاحب نظران در مواجهه با تکنولوژی به دو یا سه دسته تقسیم می شوند، موضوعی نیست که نیاز به یادآوری یا دفاع یا موافقت و مخالفت داشته باشد.
خیلی ساده است: عده ای معتقدند تکنولوژی خوب ِ خوب ِ خوب است،عده ای معتقدند تکنولوژی بد ِ بد ِ بد است،عده ای معتقدند هم خوب است و هم بد.
از دیگر سو، وقتی تکنولوژی در خدمت هنر قرار می گیرد، می تواند به ارتقاء هنر کمک کند یا به اضمحلال آن.
وقتی در خدمت فرهنگ قرار بگیرد، می تواند به ارتقاء آن کمک کند یا به اضمحلالش و...
حرف من چیز دیگری است.
بازاریابی سبز، فرآیندی است که طی آن افراد و گروه ها از طریق مبادله ی محصولات و معادل پولی آنها، نیازها و خواسته های خود را برآورده می سازند؛ ضمن اینکه در این فرآیند به کاهش هزینه ها و آثار زیست محیطی هم توجه دارند.
به عبارت ساده تر، یعنی «بازاریابی با توجه به کاهش هزینه های زیست محیطی.»
این توجه به محیط زیست به شکل های مختلفی در بازاریابی خود را نشان می دهد:
گاهی با توسعه ی کالاهایی که کمتر برای محیط زیست ضرر دارند،
گاهی با توسعه ی کالاهایی که تاثیر مثبت زیست محیطی دارند.
مدگرایی و مصرف گرایی در نگاه بازاریابان امری مهم است.
مد گرایی از نگاه بازاریابان ، تصویرگر بخشی از تجربه ی زندگی انسان مدرن است.
مصرف گرایی یک تغییر مهم در حوزه ی بازار ایجاد می کند آن هم این است که در نتیجه ی ترویج مصرف گرایی، قدرت خریدار از فروشنده بیشتر می شود.
در چنین شرایطی بازاریاب باید بتواند با اولویت دادن به خواسته های مشتری و مصرف کننده، وجوه تمایز محصول را برجسته سازد. وجوه تمایزی که اگر وجود نداشته باشند تولید کننده محکوم به شکست است.
کتاب «چرایی خرید» که در سال ۲۰۱۵ به وسیله ی چهار نویسنده امریکایی نوشته شده، به رفتار مصرف کننده و بازاریابی مد می پردازد.
سالها قبل در تبلیغات تلویزیون های تولیدی یک شرکت امریکایی از تصویر یک زن جوان در دو وضعیت استفاده شد و نتایج مقایسه گردید.
زمانی که زن جوان ظاهر و پوشش ساده داشت و زمانی دیگر که ظاهر و پوششی فریبنده برایش انتخاب شد.
ما اقلیت سازیم.
این را امروز صبح فهمیدم.
وقتی داخل مترو بودم.
وقتی که پسر جوان سوار مترو شد.
همان پسر جوانی که هندزفری خلبانی به گوشش بود.
با هندزفری خلبانی داشت یک موسیقی راک را با صدایی بلند گوش می داد.
صدای موسیقی آن قدر بلند بود که به گوش من و بقیه مسافران تا یک واگن آن طرف تر هم می رسید.